Fingerprint

Odcisk palca – fingerprint

Prywatność w Internecie. Im bardziej zaczniesz zgłębiać temat prywatności w Internecie, tym dotkliwiej przekonasz się, że jest to niemożliwe.

Możesz podjąć takie kroki jak wyłączenie obsługi plików cookie, zacząć używać rozproszonych serwerów proxy (TOR), niestety wciąż możesz zostać zidentyfikowanym i śledzonym.

„Odciski palców” mogą być w wykorzystane w całości lub częściowo do identyfikacji poszczególnych użytkowników lub urządzeń w sieci, nawet gdy pliki cookie są wyłączone.

Fingerprint to w wielkim przybliżeniu wynik działania funkcji , w oparciu o szereg informacji, które można pozyskać od przeglądarki internetowej. Pod uwagę brane są np.  rozdzielczość ekranu, lista systemowych czcionek, dodatki zainstalowane w przeglądarce, strefa czasowa internauty.

Na podstawie tych informacji zostaje wyliczony „odcisk palca”, który zapisywany jest w bazie danych. Jeżeli np. logujemy się do jednego z popularnych serwisów internetowych i  przeglądamy ofertę letnich wakacji, to możemy być pewni, że kolejnym razem logując się do danego serwisu, zostaną nam wyświetlone spersonalizowane reklamy, dotyczące naszych zainteresowań. Dopasowana reklama podnosi sprzedaż.

Aby przekonać się, że fingerprint jest mocno unikalną wartością, można wykonać test na stronie: https://panopticlick.eff.org/ 

Do tego momentu tożsamość internauty nie jest znana. Jeśli oferta (dobrana na podstawie wcześniejszych zainteresowań internauty) przekona go do zakupu, to z fingerprintem powiązane zostaną dodatkowe dane takie jak imię, nazwisko, adres…

Przypomina  to mechanizm ciasteczek, ale ta technika śledzenia nie wymaga wyświetlania ostrzeżeń przed ciasteczkami, bo nic nie jest przechowywane na komputerze internauty.