Ochrona wizerunku

Podczas  ostatnio przeprowadzonego przez nasz szkolenia z bezpieczeństwa IT rozgorzała gorąca dyskusja o tym, jak dbać o pozytywny wizerunek firmy w sieci, a także co zrobić z falą niezadowolenia – czasem (nie bójmy się tego) - uzasadnionego, a czasem falą celowej niechęci.

W skrócie, działania można podzielić na dwa etapy:

  • proaktywne,
  • reaktywne

Aby uświadomić sobie jakie to istotne przytoczmy kilka statystyk:

  • 92% konsumentów czyta opinie w Internecie,
  • 70% internautów kieruje się opiniami zamieszczonymi w Internecie przed wyborem produktu lub usługi,
  • ponad 50% publikowanych w siec negatywnych opinii to pomówienia konkurencji lub złośliwych pracowników, 
  • 40% internautów twierdzi, że informacje znalezione w Internecie byłyby decydującym czynnikiem wpływającym na zakup.

 

Skupimy się w tym wpisie na działaniach proaktywnych:

  • pierwszy, a zarazem najważniejszy punkt, którego wartością dodaną jest ochrona wizerunku to budowa wizerunku w Google (SEO wizerunkowe) – blog firmowy, obecność na portalach społecznościach,  artykuły prasowe z udziałem ekspertów firmy, informacje o konferencjach, szkoleniach w jakich Twoja firma bierze udział lub jakie sama organizuje,
  • monitorowanie wizerunku w sieci , tutaj możesz podjąć szereg działań:
    • monitoring opinii o firmie w Internecie,
    • zbieranie informacji o publikacjach w sieci –  kluczem do skutecznej, pozytywnej komunikacji  z otoczeniem jest wiedza na temat rynku i tego, jaką ma o Twojej firmie opinię,
    • analiza zebranych treści, czyli wyciąganie wniosków – to także świetna podpowiedź, czego waszym (naszym) produktom i usługom brakuje,
    • dość często, przyczyną klęski wizerunkowej na własne życzenie, mogą być maile, zdarza się, że ze względu na roztargnienie czy zajmowanie się zbyt wieloma rzeczami na raz wysyłasz znaczącą wiadomość do niewłaściwej osoby.  80% dyrektorów i prezesów wysłało kiedyś przypadkowo pomyłkowego maila lub było jego odbiorcą!

W kolejnej części przedstawimy, co robić, jeżeli Twoja firma stała się ofiarą nieuzasadnionej i kłamliwej retoryki...